
THE REPUBLIC OF UGANDA

IN THE HIGH COURT OF UGANDA AT KAMPALA

CIVIL SUIT NO. 144 OF 2007

KIIRYA HILLARY ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::                           PLAINTIFF

VERSUS

1. The New Vision Printing 

& Publishing Company Limited        :::::::::::::::                           DEFENDANTS

2. The Editor in Chief New Vision

BEFORE:  HON. JUSTICE REMMY K. KASULE

JUDGMENT 

The Plaintiff instituted this suit against both defendants seeking general damages arising

out of a libel and for unlawful and unfair dismissal.

Both  defendants  denied  liability,  contending  that  the  plaintiff  was  never  defamed  as

alleged or at all,  and that they were justified in the action taken against the plaintiff.

Defendants asserted that the publication the subject of the suit, was factual, not malicious

and was within their right to publish.

At scheduling, the facts that:  plaintiff was a freelance Journalist and worked for the first

defendant, as such, for six (6) years, including the period when the cause of action arose,

and that the defendants published of the plaintiff a notice, exhibit P1, in the New Vision

of 31.01.07, were admitted.

The issues framed are:-

1



1. Whether  the  relationship  between  the  plaintiff  and  defendant  amounted  to  a

contract of employment.

2. Whether the plaintiff as a freelance reporter was an employee of the defendants.

3. Whether  the  discontinuation  of  the  plaintiff’s  services  by  the  defendants

amounted to lawful termination of the working relationship between the plaintiff

and defendants.

4.  Whether the Notice, Exhibit P1, is defamatory of the plaintiff.

5. What are the remedies available to the parties.

The plaintiff testified and called three (3) other witnesses in support of his case.  The

defendant called only one witness.

The facts of the case, from the evidence adduced before court, are that the plaintiff was a

freelance journalist  with the New Vision newspaper since November,  2000.  As such

freelance Journalist, the Plaintiff would look for news worth information, put it in form of

articles, submit the same to the editorial staff of the defendants, who, would decide, in

their  wisdom,  to  publish  or  not  to  publish  any  of  the  articles  in  the  New  Vision

newspaper.

At first, when plaintiff had just started as a freelance journalist with the defendants, he

was provided by the defendants with transport, and writing materials, while and when, in

the field.  He was also allowed to use the defendants’ premises, computers and rest room

facilities, for purpose of preparing his articles before submitting them to the editors of the

defendants.   Later,  this  policy  changed,  in  that  the  plaintiff,  like  other  freelance

journalists, with the New Vision, Newspaper, were made to pay for their own transport,

writing materials, as well as for utilization of the defendants’ premises, computers and

rest room facilities.

The relationship between the plaintiff and the defendants was such that, every month, the

plaintiff would submit articles to the defendants who would publish those articles they

found newsworthy in the New Vision newspaper.

2



At the end of every month the defendants would pay the plaintiff a sum of money for the

articles submitted and published, less, by way of deductions, whatever the plaintiff owed

to the defendants in respect of the items he was supposed to pay for in that particular

month.

Apart from being issued with an identification card, to the effect that the plaintiff was a

freelance Journalist with the New Vision newspaper, there was no appointment letter, or

any  other  written  contract  of  employment  executed  between  the  plaintiff  and  the

defendants.   The  only  written  document  governing  the  relationship  of  plaintiff  and

defendants  was  the  one  titled,  “Terms  and  Conditions  governing  Freelance

Reporters” signed by plaintiff on 09.12.03, tendered in evidence as Exhibit D1.

On 29.01.07 the plaintiff was terminated as a freelance journalist with the defendants’

newspaper, the New Vision.  The termination was effected by the defendants’ Deputy

Editor-in-Chief, by way of an internal memo issued to the plaintiff: Exhibit P2.

The reason for termination of the plaintiff, according to the memo, is that the plaintiff had

filed a story for the “Monitor” newspaper using the New Vision facilities.  The version of

the story had been published verbatim on page 5 of the Monitor newspaper.  By so acting,

the defendants had regarded the plaintiff, as having acted in a dishonest manner, thus

warranting his termination.

According to plaintiff, on the very day the termination was made known to him, that is

29.01.07, he wrote to the second defendant offering an explanation: exhibit P4.  In the

explanation, plaintiff stated that the source of his story on the subject matter of the article

in question, was different, and not, the Monitor Website story.  It was in the course of

searching for  more  detailed  information  about  his  story that  he had come across  the

article on the same subject, on the Monitor Website.  He had used the document only, as a

working document, and not the actual article he intended to file with the New Vision

newspaper.

3



Plaintiff,  in  his  written  explanation,  further  asserted  that  he  had not  been given any

hearing before being terminated and he requested the second defendant to intervene in the

matter.

The Plaintiff handed his written explanation, exhibit P4, to the receptionist, of the first

defendant, to pass on to the second defendant. 

On 31.01.07, the defendants published of the plaintiff, in The New Vision newspaper, his

photograph and, under it in broad print, the words:-

“NOTICE The above named person Mr. Hillary Kiirya is no longer a free-

lance Journalist for The New Vision.  He is not authorized to represent The

New Vision in any way or transact any business on behalf of the company.

Whoever deals with him on matters relating to The New Vision does so at

his/her own risk.

MANAGEMENT

The New Vision:  Uganda’s leading Daily”

The publication is quarter page in size, the plaintiff’s photograph is coloured, the word

“Notice” is in very broad heavy print.  The names “Mr. Hillary Kiirya” are also given

extra highlight.   So is the word “Management.”  The whole publication is placed upon a

yellow back ground, while the words are captioned in a light yellow background.  The set

up is such that the publication has much prominence in appearance.  It was tendered in

evidence as Exhibit P1A.

The first issue is whether the relationship between the plaintiff and defendant amounted

to a contract of employment.

The  evidence  of  the  plaintiff  and  that  of  the  only  defence  witness:   John  Kakande,

defendant’s news editor, is agreed that the working relationship between the plaintiff and

the defendants was such that the plaintiff would, as a freelance journalist, prepare and

4



write articles, submit them to the defendants, who, if they found the articles newsworthy,

would publish them in their newspaper, The New Vision.  The defendants would then pay

the plaintiff for each article so published.  The payment was being made at the end of the

month.  

The defendants issued an identity card to the plaintiff to the effect that he was a freelance

journalist with The New Vision.  The identity card was to enable the plaintiff have access,

as a freelance journalist to events, premises and people, for purposes of his work, as a

freelance journalist, attached to The New Vision.

The relationship existing between the plaintiff and the defendants allowed the plaintiff to

use the defendants’ premises, computers, communication technology such as internet and

rest room facilities, but at a cost, payable by the plaintiff.  At the end of every month the

cost of the use of these facilities, would be deducted by defendants from what was due to

the plaintiff.  He would then be paid the net balance.

The defendants never determined for the plaintiff how and where he carried out his work,

the hours of his work or for whom else he worked.  Defendants did not exercise the day

today control over the plaintiff; and did not direct him as to what tasks he was to perform.

Plaintiff filed his own tax returns, independent of the defendants, and did not participate

in  the  National  Social  Security  Fund  contributions,  or  for  that  matter,  in  any  other

pension scheme of the defendants, as was the case with the other employees.

As a matter of law it has to be appreciated that a contract of service is different from a

contract for service.   In a contract of service the employer has direct control over the

employee, who, in consideration of some remuneration from the employer, undertakes to

provide work and skill as demanded by the employer who is the master.  The master

determines when, where and if necessary, how such work and skill is to be provided by

the employee.

5



In  Simmons Vs Health Laundry Co. [1910] 1 KB 543 at pp 549 and 550:  Fletcher

Moulton, L.J. observed that:-

“The  greater  the  direct  control  exercised  over  the  person  rendering  the

services by the person contracting for them, the stronger  the  grounds  for

holding it to be a  contract  of  service,  similarly  the  greater  the

independence of such control the greater that the possibility  that  the

services rendered are of a nature of a professional service and that the

contract is not one of services.”

The Employment Act No.6 of 2006 Section 2 thereof, defines a contract of service as one,

whether  oral  or  in  writing,  express  or  implied,  where  one  agrees,  in  return  for

remuneration, to work for an employer.  The Act defines an employee as one who has

entered into a contract of service.

Applying the law, as analysed above, to the facts of this case, this court answers the first

issue  to  the  effect  that  the  relationship  between  the  plaintiff  and  defendants  did  not

amount to a contract of service in sense that the defendants did not exercise control over

plaintiff  as  he carried  out  his  work.   The true  relationship  between the  plaintiff  and

defendant  was  that  the  plaintiff  was  selling,  and  the  defendants  were  buying  the

plaintiff’s articles, that the defendants found newsworthy to publish in their paper, at an

agreed upon fee per article, payable monthly at the end of the month. 

The second issue is whether the plaintiff as a freelance reporter, was an employee of the

defendants.

This court having appreciated the nature of the law and the facts of this case finds that the

relationship  that  existed  between the  plaintiff  and the defendants  is  one that  was for

services and not of services.  The plaintiff offered his services, as a freelance journalist,

of searching for, preparing and writing newsworthy articles which he would submit to the

defendants.  

6



The defendants in their turn, and in their wisdom and discretion, would choose which

articles to publish.  Once they made such a choice, then they would pay a fee to the

plaintiff for such articles.  By reason of this relationship, the plaintiff was accredited as a

freelance journalist of The New Vision, by being issued with an identity card.  At a cost

to him, plaintiff was also availed use of the premises and some facilities of the defendants

by way of facilitation.

The answer to the second issue therefore is that, as a freelance reporter, the plaintiff sold

his services and his articles to the defendants, amongst others, by way of earning a living.

His relationship with the defendants was not under an employment contract of services.

The  third  issue  is,  whether  the  discontinuation  of  the  plaintiff’s  services  by  the

defendants,  amounted to,  lawful  termination of the working relationship,  between the

plaintiff and defendants.

It is not denied by the defendants that a working relationship existed between the plaintiff

and  The  New Vision  newspaper  establishment.   The  plaintiff  was  accredited  by  the

newspaper as one of its freelance reporters.  He was issued with an identity card to that

effect.  So the public, and other third parties, dealt with the plaintiff on the basis that, he

was a freelance journalist, accredited to The New Vision newspaper.  By reason of the

relationship, plaintiff had access, even though at his cost, to the use of the defendants’

premises and the already stated facilities.

The defendants, on their part, also at a cost, had access to the plaintiff’s articles and the

opportunity to publish them, once they determined them to be newsworthy.

The fact that this relationship, did not amount to an employment contract of service, as

already held in answer to the first and second issues, did not, and does not mean, that the

parties, or anyone of them to the relationship, was at liberty to act contrary to the law

with regard to it.  

7



The plaintiff pleaded in paragraph 6(d) of the plaint, that the defendants did not give him

an opportunity to be heard, before terminating the said working relationship.  

In his evidence, the plaintiff stated that on 29.01.07 he reported to defendants’ premises,

for the daily morning head storming session meeting in the Conference room, that is

attended by journalists  attached to The New Vision newspaper.  As the meeting was

about to begin,  Mr. Felix Osike, the week’s sitting editor, told the plaintiff that,  he –

plaintiff –, was not to attend the meeting, as he had something to explain to the editor-in-

Chief.  Plaintiff proceeded to the newsroom, where the deputy news editor, Ms Hellen

Mukiibi, told him, that the deputy editor-in-chief, wanted to see him.  Plaintiff proceeded

to the office of the deputy editor-in-Chief Ms Barbara Kaija, who presented to him a copy

of  the  Monitor  Newspaper  and  a  computer  generated  print  out.   She  requested  the

plaintiff, to look at both the newspaper and the print out.  Plaintiff inquired of her, as to

what was wrong with the two documents upon which Ms Barbara Kaija is then stated to

have retorted:-

“Can’t you see for yourself? You are even ashamed.   You are guilty.”

On inquiring of what he, (plaintiff) was guilty of, Ms Barbara Kaija is said to have told

the plaintiff not to make her shout at him, to attract attention of other people.  She then

demanded of the plaintiff to surrender to her the first defendant’s identity and electronic

cards.   Plaintiff  complied.   Ms  Barbara  Kaija  then  called  one  Jonathan  Angura,  an

employee of the defendants, to escort the plaintiff out of the defendants’ premises.  Ms

Babra Kaija said to Jonathan Angura -:

“…help me to lead this man out of these premises.  If you find any 

problem, do not hesitate to call me back.”

As he was being led away, plaintiff was told by Ms Kaija, that the defendants’ editorial

Committee,  was  to  sit  on  29.01.07 to  determine  the  plaintiff’s  case;  and that,  if  the

plaintiff was wanted, he would be called back.

8



Plaintiff, in his evidence, denied receipt from the defendants of the internal memo dated

29.01.07 from Barbara Kaija, Exhibit P2, to the effect that plaintiff had been discontinued

from reporting for The New Vision, because he had filed a story for the Monitor using the

New Vision facilities.  This internal Memo, according to plaintiff, had not been addressed

to  him  and  he  only  got  it  from a  colleague  after  his  working  relationship  with  the

defendants had been terminated.

As of  29.01.07,  when he was  being led  away from the  office  of  Ms Barbara  Kaija,

plaintiff considered what had happened as a suspension, subject to a decision to be taken

by the defendants’ editorial board.

On being escorted out  of the defendants’ premises,  on the very day of 29.01.07,  the

plaintiff appealed in writing, Exhibit P4, to the second defendant, seeking for intervention

in the matter, as the Deputy Editor-in-chief, had, without telling him what wrong he had

done and without giving him due hearing, withdrawn the Identity and Access cards from

him.  

From  29.01.07,  Plaintiff  was  never  contacted  or  responded  to  in  any  way  by  the

defendants until the 31.01.07, when defendants published his picture on page 14 of The

New Vision of that day:  Exhibit P1(b).

DW1, Mr. John Kakande, acknowledged that the defendants have an established system,

whereby Journalists attached to the paper, who act contrary to the ethics of the profession

of Journalism, are disciplined.  The witness did not state that the plaintiff was subjected

to this established disciplinary system of the defendants.  There was no evidence, at all,

from the defendants, as to whether the editorial board of the defendants dealt with the

case against the plaintiff and with what result.

The defendants adduced no evidence, to refute the assertion of the plaintiff that he was

never made aware of the charge against him for him to respond to by way of defence.

9



Defendants  also,  did  not  avail  any evidence  that  any opportunity  was  availed  to  the

plaintiff, to be heard; and was actually heard in defence.

The  right  to  be  heard  is  a  fundamental  one.   It  is  a  cardinal  rule  of  natural  justice

expressed  in  the  Latin  maxim:  AUDI ALTERAM PARTEM: meaning:   “Hear the

other side.”  It is a right that is even ingrained in some of out traditional justice systems

in Uganda.  Amongst the Baganda, for example, this cardinal rule of natural justice is

expressed in the saying: “Tosala gwa Kawala nga tonawulira gwa Kalenzi” meaning:

in a dispute between a girl and a boy, the judge must not decide the case, after hearing the

version of the girl, only before hearing that of the boy.  

The  Supreme  Court  of  Uganda,  in  Supreme  Court  Civil  Appeal  No.3  of  1996:

KAMURASI CHARLES VS. ACCORD PROPERTIES LIMITED & ANOTHER,

has held this rule to be so cardinal that it embraces the whole notion of fair procedure and

due process.  A decision arrived at in breach of the rule is void absolutely and of no

consequence at all.  See also: MATOVU & 2 OTHERS VS. SSEVIRI & ANOTHER

[1979] HCB 174.

This  court  comes  to  the  conclusion  that  the  defendants  in  terminating  the  working

relationship that existed between them and the plaintiff denied the plaintiff of knowing

the  exact  allegations  against  him  that  he  had  to  answer  and  also  failed  to  offer  an

opportunity to the plaintiff to be heard.  Plaintiff actually was never heard in defence.

The answer to the third issue is that the discontinuation by the Defendants of the working

relationship  that  existed  between  the  plaintiff,  as  a  freelance  Journalist,  and  the

defendants, as ones who, at a fee, were regularly taking some of his articles that were

newsworthy, amounted to an unlawful termination.

The fourth issue is whether the Notice, Exhibit P1, is defamatory of the plaintiff.

10



A defamatory statement is one, which injures the reputation of the person to whom it

refers, by lowering that person’s reputation, in the eyes of right thinking members of

society generally.  As a result of the statement, the person affected, may be regarded with

feelings of hatred, contempt, ridicule, fear, dislike and of no esteem.  An attack on the

moral character of someone, attributing to that person some form of disgraceful conduct,

such as, crime, dishonesty or cruelty is to defame that person:  See:  Geoffrey Ssejjoba

Vs. Rev. Patrick Rwabigonji [1977] HCB 37.

A statement is also defamatory if it amounts to a reflection upon the fitness or capacity of

the plaintiff, in the plaintiff’s profession or trade or other undertaking.

The test, whether or not, a statement is defamatory, is an objective one, in that, it is the

standard of an ordinary,  right thinking member of society that is  used.  It  is thus no

defence, for the defendant to assert that the statement was not intended to be defamatory

or that the same was made by way of a joke:  See:  SALMOND ON THE LAW OF

TORTS: 25th Edition: 1969 London: Sweet & Maxwell, pg 181.

Where the words of the statement complained of, are defamatory in their natural and

ordinary meaning, the plaintiff needs only to prove their publication.  The defendant then

has the onus, to prove that, given the circumstances in which the words were used or

from the manner of their  publication,  the said words are not defamatory.   See:  J.H.

Ntabgoba Vs. The Editor-in-Chief of the New Vision Newspaper & Anor:  H.C.C.S

No.113 of 2003; unreported.

In  this  case,  what  the  plaintiff  complains  of  as  having defamed him is  the  coloured

quarter size picture of him, with the words under it.  The words are a notice to the general

public that the plaintiff is no longer a freelance journalist for the New Vision; and as

such, is not authorized to represent the paper, in any way, or transact business on behalf

of the first defendant company.  Whoever would deal with the plaintiff on matters relating

to the New Vision would do so at his/her own risk.

11



The evidence of the plaintiff is that, he was shocked by the size and colour of the notice

and the words that whoever dealt with him would do so at his/her own risk.  He wondered

what offence he had committed.  He felt that his entire career as a journalist had been put

to an end; as in journalism, the public means a lot as information is sourced from them.

The defendants had not disclosed in the publication any reasons justifying the publication

of the picture and Notice to the general public.  It was left to the reader of the publication

to make his/her conclusions.

According to plaintiff’s witness, Kenneth Kitariko, PW3, he, concluded on seeing and

reading the publication, that the plaintiff was a risky person to deal with, as he was a

cheat, fraudulent and a liar.  These must have been the reasons why the defendants found

it fit and necessary to warn the public of such a bad plaintiff’s character, by publishing

the publication.

For the defence, DW1 John Kakande; testified that the publication, the subject of the suit,

was necessary because as the plaintiff had done work for the New Vision newspaper,

members of the public had come to know him as working for that paper.  It was therefore

necessary to inform the same public, of the termination of the working relationship so

that those people who had dealt with the plaintiff would be aware that the plaintiff no

longer worked with the newspaper.  According to this witness, there was no falsehood in

the  publication,  the  same  being  factual  in  that  it  simply  stated  the  cessation  of  the

relationship between the plaintiff and the New Vision newspaper.

According to this  witness,  the publication,  in not disclosing why the relationship had

been  terminated,  was  an  exercise  of  prudence  on  the  part  of  the  defendants,  not  to

damage the reputation of the plaintiff.  The witness did not know whether, before the

publication or thereafter, the plaintiff ever held himself out as a freelance journalist of

The New Vision, after the termination of the working relationship.

As already, found and held by this court, in respect of the third issue, the termination of

the working relationship between the plaintiff and defendant was unlawful.  It therefore

12



follows that the publication of the termination of that relationship was based, and was the

result of the said unlawful termination.

The natural and ordinary meaning court attaches to the publication is that, as a matter of

public importance, the public was being notified that the plaintiff was no longer, in spite

of his, i.e. plaintiff’s attempting to do so, a freelance Journalist for the New Vision.  The

impression of “ a matter of public importance” is brought out by the very bold print of

the  word  “NOTICE”. The  words  “is  no  longer” in  the  publication  connote  the

impression that the plaintiff, in spite of being stopped to be a freelance Journalist with

The New Vision newspaper,  attempted to  carry himself  as  such.   Hence  the  need to

publicly notify the public. The words in the publication:-

“He is not authorized to represent The New Vision in any way or transact

any business on behalf of the company”,

in  their  natural  and  ordinary  meaning  and  to  the  ordinary  person,  are  capable,  and

actually bring out the impression that the plaintiff, in spite of his knowing as a fact, that

he is no longer a freelance journalist with the New Vision newspaper, is capable of or has

actually  presented  himself,  in  some  ways,  or  transacted  some  business,  with  other

unknowing people, purportedly on behalf of the first defendant company.

The ending words of the publication: 

 “Who ever deals with him on matters relating to the New Vision does so at

his/her own risk” 

portrays the plaintiff, as some one, who in spite of being aware that, he is no longer a

freelance journalist with The New Vision, was capable of; and had actually presented

himself, as a freelance journalist attached to the New Vision, to others, in matters relating

to the New Vision, for personal gain, or otherwise.  He was thus a risk to the public by

reason of such false representation.

13



  There was no evidence, at all, from the defendants to the effect that after the plaintiff

had been told that he was no longer a freelance journalist attached to the New Vision, and

had had the identity and access cards withdrawn from him, he continued to hold himself

out as a freelance Journalist with The New Vision.  There was also no evidence, from the

defendants, of what matters relating to The New Vision the plaintiff attempted or actually

transacted  after  the  cessation  of  the  working  relationship  between  him  and  the

defendants.

Court,  also observes, that the use application and set  up of the colours,  in the whole

publication, the placing of the well articulated photograph of the plaintiff, the very bold

print given to the word  “Notice”, the special highlighting of the names  “Mr. Hillary

Kiirya” and the word  “Management” as  well  as  the inclusion at  the bottom of the

publication the words;

“The New Vision

Uganda’s Leading Daily”

in prominent, sharp, red and black colours; and in bold print, as well as the quarter size of

the  publication,  all  go  to  show  that  the  defendants  took  extra  steps,  to  prominently

portray, and thus bring to the attention of the readers of the paper and the public at large,

the prominence of the publication.

This court therefore, comes to the conclusion that the publication complained of defamed

the plaintiff. He was portrayed in the publication as carrying himself out, or attempting to

do so, as a freelance journalist attached to the New Vision newspaper, when he knew he

was no longer so attached to the New Vision.

Further, by, through the publication, warning the public from dealing with the plaintiff, in

matters to do with The New Vision newspaper, and if any one did so, then it was at the

risk of such a one, defendants portrayed the plaintiff as one whose moral character was

questionable, untrustworthy, a liar, a cheat and a corrupt person.

14



Overall, the publication presented the plaintiff, as someone who had done a gross wrong

as a freelance journalist with the New Vision, which wrong had been proved against him;

and thus the working relationship had had to be terminated.

The  answer  to  the  fourth  issue  is  that  the  Notice,  Exhibit  P1,  is  defamatory  of  the

plaintiff.

The fifth issue is what are the remedies available to the parties?  Having proved to the

satisfaction of this Court, that he was defamed by the publication, plaintiff is entitled to

general damages.  The principle of law applicable is that:-

“The  successful  plaintiff  in  a  defamation  action  is  entitled  to  receive,  as

general  compensation damages,  such sum as will  compensate him for the

wrong he has suffered.  That sum must compensate for the damage to his

reputation, vindicate his good name, and take account of the distress, hurt

and humiliation which the defamatory publication has caused.”  See JOHN

VS MGM LTD [1996] ALLER 35 at 47, applied by the High Court of Uganda

in; J.H. NTABGOBA VS. THE EDITOR IN CHIEF OF THE NEW VISION

NEWSPAPER & ANOTHER:  H.C.C.S NO.113/2003. 

In assessing damages in a case of defamation, court looks at the motive and conduct of

the defendant.   Where,  the defendant  is  motivated by malice or spite;  and defendant

refuses to apologise after the plaintiff has complained of the falsity of the article and

demanded for an apology, then such a conduct aggravates the damages.

The size of the circulation of the offending publication is another matter that court takes

into consideration.  Where the circulation is large, it is presumed that the injury is greater,

as the publication reaches more people, than if it had a smaller or restricted circulation.

The defamatory injury  is  thus  presumed to  be greater  with a  wide circulation.   See:

15



Major  Godfrey  Segawa  Vs.  The  Editor,  The  Crusader  Newspaper  &  Another:

H.C.C.S No.27 of 1992.

In this particular case, the plaintiff was aged 29 years, as at the time of the publication.

He  had  started  work  as  a  freelance  journalist  in  November,  2000;  after  completing

training as a journalist.  He was thus, in the early years of his career as a journalist, at the

time the publication was made.

As to the conduct of the defendants, both before and after the publication, the plaintiff

was treated by them in a very callous manner.  The deputy Editor-in-Chief, Ms Barbara

Kaija, was the accuser, prosecutor, judge and executioner of the plaintiff:  all in one.  She

had even to call an escort to lead the plaintiff out of the defendants’ premises, when there

was no resistance, at all,  from plaintiff – when told to leave. 

 The plaintiff was not told the exact wrong he had done, and though told by Barbara

Kaija, that the defendants’ editorial board was going to deal with his case, and would be

afforded a hearing, the defendants never did so.  Defendants also adduced no evidence,

denying receipt of the plaintiff’s handwritten communication dated 29.01.07, whereby the

plaintiff, called upon the second defendant to intervene in the matter, as he, plaintiff, was

being condemned unheard.  Defendants, offered no evidence as to why, they did not make

any reaction to Plaintiff’s said communication.  

Equally, on seeing and reading the publication, the plaintiff instructed his lawyers, Alaka

& Co. Advocates, who on 05.02.07 wrote to the second defendant, as per exhibit P3,

complaining that, the allegations against the plaintiff were false, that the publication had

gravely defamed the plaintiff, and demanded of the second defendant to publish a notice

in the New Vision correcting the erroneous defamatory impression so created. 

There was no evidence adduced by defendants, that the second defendant did not receive

the said plaintiff’s lawyers’ letter, exhibit P3.  Defendants also adduced no evidence as to

16



what action they took with regard to the demands contained in the said letter, Exhibit P3.

Apparently the defendants totally ignored the letter.

As  already observed,  the  defaming  publication  notice,  was  given  prominence  by  the

colour set up and application, letter paint selection and application and the almost quarter

page  size  of  the  publication.   The  intention  of  all  this  was  to  give  the  publication

prominence so that it does not escape the attention of the reader.

Court concludes, from all this, that the defendants acted with malice towards the plaintiff

in respect of the whole matter of the defamatory publication.

As to circulation, the defendants themselves state at the bottom of the defamatory Notice

that:-

“The New Vision

UGANDA’S LEADING DAILY”, thus confirming the fact that the newspaper

leads other daily newspapers in Uganda, in circulation within Uganda.  As the leading

daily in Uganda, the paper is also read widely in East Africa and all over the world,

including, but not limited, through its website:  WWW.newvision.co.ug.  Court thus finds

that the defamatory publication was widely circulated through the wide circulation of the

New Vision newspaper of 31.01.07.

It  has been submitted for the plaintiff  that a sum of Shs.70,000,000/= be awarded as

general damages to the plaintiff.  No authority was availed to court to support such an

award.  Court finds that sum to be too much on the high side.  In the J.H.NTABGOBA

case, (supra) the offending article alleged that the plaintiff, a Principal Judge and thus

head of the High Court of the Courts of Judicature in Uganda, and ranked third in the

hierarchy in the Uganda Judiciary, was deciding cases being influence by corruption.  The

newspaper concerned was, like in this case, the same New Vision newspaper.  Hence the

circulation  was  also  wide  in  the  Ntabgoba  case.   The plaintiff  was  awarded general

damages of shs.30 million.

17

http://WWW.newvision.co.ug/


In the case of the plaintiff, his status of a freelance journalist of six (6) years standing is

quite low compared to that of a Principal Judge in Uganda’s Judiciary.

Taking all matters into consideration, this court is of the considered view that 

Shs.10,000,00/= is adequate compensation for the plaintiff.  Accordingly  

Shs.10,000,000/= is awarded as general damages for the plaintiff jointly and or severally 

against the defendants.

In  conclusion,  Judgment  is  entered  for  the  plaintiff  in  the  sum  of  shs.10,000,000/=

general damages jointly and/or severally against both defendants.

The sum of Shs.10,000,000/= shall carry interest at court rate from the date of judgment

till payment in full.

The plaintiff  is  also awarded the costs  of the suit  jointly and/or severally against  the

defendants.

Remmy K. Kasule

Judge

28th August, 2009

18


